söndag 27 november 2011

Viktökning

Jag vet att jag inte ska jämföra Lillebror och Lipton. Det gör jag inte heller men saker går igen. Samma "problem" som vi har med Lipton just nu hade vi med Lillebror i samma ålder, nämligen att han la på sig. Blev lite rundare om magen... Likadant är det med Lipton. Det är ju nu och en tid bakåt som vi använder/har använt "det allra godaste" då Lipton lär sig (så klart drar vi in lite på maten). Vartefter momenten "sitter som ett smäck", dras godiset in. Sitt, stanna etc har blivit naturliga saker för Lipton och han förväntar sig heller inget godis längre. Nu belönas det mest när han går fint i kopplet utan att dra - och då belönar jag inte alltid med godis. Likaså vid kontakt. Där belönar jag fortfarande alltid med godis. Vid sökövningar inomhus använder jag både godis och leksak.

Lillebror var, efter sin valptid, alltid väldigt lagom i hullet. Å andra sidan fick han springa av sig lös mycket mer än Lipton har fått. Förhoppningsvis kommer Lipton snart att sluta dra iväg med stenar i munnen när han är lös. Han har redan lugnat ner sig lite när det gäller den biten men jag litar inte helt och fullt på honom än.

Jag har också varit för försiktig när det gäller promenader och de har inte blivit alltför långa. På valpkursen fick jag emellertid veta att valpar i Liptons ålder får betydligt längre promenader än Lipton har fått och jag har utökat dem lite nu.

Det ordnar sig säkert framöver.

Lipton, som han ser ut idag. Lite småmullig. :)

2 kommentarer:

  1. Äsch, man ska inte vara spinkig för då blåser man bort å så har man inget att ta av i fall det blir kristider.

    SvaraRadera
  2. Precis så tycker nog Lipton också. :)

    SvaraRadera