söndag 6 november 2011

Lite funderingar

När det gäller Liptons uppfostran märker jag att olika hundmänniskor ger olika råd och tips, beroende vem man pratar med. Jag försöker nu istället kolla in Matilda noga för att efterapa henne. Det är nämligen så att Lipton lyssnar mycket bättre på henne än mig. Hon behöver tillrättavisa honom lugnt och sansat en gång medan jag måste upprepa mig flera gånger innan han lyssnar. Ett exempel är när vi sitter och äter. Vi har fått en tiggande valp trots att vi aldrig gett honom något från bordet. Han reser sig och ställer sig mot Matildas ben. Matilda säger "ner" lugnt och sansat. Lipton går genast ner och lämnar henne för att sedan komma till mig. Jag säger "ner" lugnt och sansat. Lipton viftar på svansen och står kvar. Jag säger "ner" en gång till och nu har jag höjt rösten något. Lipton står kvar och viftar på svansen. När jag säger "ner" för tredje gången och hjälper till att knuffa bort honom, så fungerar det och han går iväg.

Det här är ju ett bevis på att något brister i kommunikationen mellan Lipton och mig. Inte så att det är allvarligt; han lyssnar ju till slut, men ändå. Han är trots allt en aussie (trots att rasen heter Miniature American Shepherd p g a att de är en decimeter lägre i mankhöjd) och jag tror att Lipton är en ganska "skarp" sådan. Skarp och smart. Då gäller det att allt blir rätt och eftersom Matilda är i skolan om dagarna, är det jag som har den mesta tiden med honom.

Jag hade hoppats att hundcoachen Fredrik Steen skulle komma till Västerås på sin "turné" där han föreläser om just kommunikation men det ser inte ut som om han kommer just till vår stad. Jag har läst mycket om kommunikation och följer alla exempel men det är ändå Matilda som det fungerar bäst för. Jag kan inte se att det är någon stor skillnad på det hon och jag gör och vi gör i stort samma saker med honom när det gäller övrig aktivitet. Men... Lipton lyssnar ju alltid till slut (även om jag får upprepa mig några gånger) och det är ju huvudsaken. Och han är en helt underbar liten valp. Det är huvudsak nummer två. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar