måndag 5 september 2011

Underbar

Lipton är en helt underbar liten valp och vi kommer allt närmare varandra. Visst är det jobbigt - som det ska vara - med valp i huset men det är bara en tidsperiod.

Det roliga är förstås all lek och alla hans upptåg. Och att se hur otroligt lättlärd han är, förstås. Han blir allt modigare, även utomhus. För någon dag sedan träffade vi grannens lilla pekingeservalp. Lipton var till en början skeptisk men snart busade valparna runt och Lipton tyckte att det var så kul att han, när vi kom in, satt och grät vid ytterdörren. I vanliga fall brukar han ha väldigt bråttom hem.

Det finns två "problem" med lilla plutten (men han är ju bara bebis än och vi hoppas att det är övergående). Det ena är att han måste ha mig inom synhåll när vi är ensamma hemma. Han kan inte slappna av riktigt och sova, antar jag, eftersom han vaknar till varje gång jag förflyttar mig från rum till rum. Jag är förstås orolig för att han inte får all den sömn han behöver på grund av detta och sådana gånger (som just nu) försöker jag hålla mig på samma plats. Det tyder förstås på någon form av otrygghet hos honom och jag hoppas att det går över när han förstår att jag inte försvinner.

Det andra problemet hoppas jag är valprelaterat och övergående. Han gillar nämligen att bita i kläder. Då han biter i händer eller möbler går det att avleda honom med en leksak - men inte då det gäller kläder. Det här är ett beteende som jag vill ha bort från honom så fort som möjligt och jag är förstås orolig då han hälsar på personer utomhus; att han ska bita till och dra tills plagget går sönder, som han gör med våra plagg. Så klart får han skarpa tillsägelser men det hjälper inte. Han blir ännu mer taggad. Kanske behöver jag experthjälp där men jag hoppas som sagt att det går över snart.

Så är det då kattungarna som är svåra att låta bli men jag har dem åtskilda och när kattungarna kommer "ut" ur rummet, får Lipton helt enkelt ha koppel på sig. Han finner sig i det, blir otroligt lugn och bryr sig inte mycket. Kattungarna flyttar runt den 20 september så vi får ha det så här en kort tid framöver.

Annars är Lipton helt och hållet fullkomligt underbar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar