lördag 10 september 2011

Mycket modigare

Jag väntade lite med vår korta promenad idag. På mornarna är det så tomt och tyst och jag vill att Lipton ska träna på möten, lite ljud etc. Det var det också verkligen när vi för ca en timme sedan tog vår promenad i Liptons takt. Vårt första möte blev grannarna med sitt barnbarn i barnvagn. Lipton var skeptisk mot vagnen till en början men snart fixade han det galant, gick fram och nosade både på vagn och litet barn. Nyfikenheten tog överhand. Nästa möte var tre hundar och Lipton gömde sig först bakom mina ben. En av hundarna, en collie som egentligen också bara är valp, var lite för livlig för Liptons smak men snart försökte Lipton hälsa även där.

Vårt sista möte på promenaden blev fyra barn som kom springande emot honom. På uppmaning av mig stannade de och satte sig på huk och det fanns ingen tvekan för Lipton att gå fram till vart och ett av barnen och hälsa. Han gör stora framsteg med sin rädsla, verkligen!

Igår tänkte jag träna på att äga ett besök, som jag läste om på hundcoachen Fredrik Steens blogg. Alltså, att det är jag som avgör när Lipton får gå fram och hälsa på våra besök; att han inte springer fram till besökarna när det ringer på dörren. Tyvärr gick det inte alls eftersom besöket bara klev in i huset utan att jag var beredd.

Vi testar med nästa besök istället.

4 kommentarer:

  1. Jag såg Lipton i lördags och jag tyckte han såg riktigt kavat ut. Rolig floppig svansföring. :)

    SvaraRadera
  2. Jaså, Findus? Var det nere vid ån då? Lipton var väldigt sugen på att hoppa i vattnet och ja, han har blivit något kavat nu. Du kanske såg när han hoppade och bet i mina jeans? En olat som han har men vi jobbar på det... :)

    SvaraRadera
  3. Nej, jag låg i buskarna och junade på pippifåglar när ni gick över gatan på väg hem.

    SvaraRadera
  4. Aha! Lipton har också upptäckt fåglar och tycker att det är kul att rusa fram mot dem. :)

    SvaraRadera