tisdag 13 december 2011

Utförliga videon

Säga vad man vill om Cesar Millan men han är väldigt utförlig och pedagogisk i sitt lärande. Det är en fröjd att se på hans videoklipp:

http://www.cesarsway.com/newsandevents/videos/Cesars-Class-on-Separation-Anxiety-Part-2

Vi fick ett ordentligt bakslag när det gällde bilåkning för Lipton den här kvällen. Han har accepterat buren helt och fullt men det är just när bilen rör sig och han sitter i buren som det blir protester i form av ylande (ett väldigt ylande). Jag tränar bilåkningen så mycket jag kan, oftast varje dag, och idag blev det bilåkning tre gånger för honom. Den sista och tredje gången blev det värre än någonsin för Lipton och något sådant har aldrig tidigare hänt. Han fick fullkomlig panik, rusade runt i buren med svansen mellan benen, skrek panikartat, kastade sig på burgolvet och flämtade, krafsade i panik på gallret för att få komma ut. Jag trodde att han var sjuk. Det var så otroligt läskigt. När han kom ut ur bilen var han som vanligt igen. Något stressad, men inte sjuk på något sätt.

Han har säkerhetsbälte och det har fungerat bättre när det gäller bilåkningen men det känns inte säkert eftersom han kan hoppa mellan sätena då han har det på sig. Nu fick jag ett tips från en kattuppfödarvän som är veterinär om att skaffa ett DAP-halsband till honom. Jag beställde genast ett sådant och vi får se om det hjäper. Nu får han slippa bilburen ett tag framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar