fredag 30 december 2011

Tänk, att det var så lätt...

Lipton är hur duktig som helst inomhus. Han lyssnar på nej, slutar genast att göra det han inte får, är duktig på inlärning etc. Jag har haft en del problem vid promenader. Han har slutat dra i byxben och det tror jag helt enkelt kom vid lite mer mognad. Däremot vill han valla mig när vi ska gå över gator och jag har fått olika tips. Dels att jag ska nonchalera beteendet, vilket inte har fungerat eftersom Lipton bara blir värre. Jag har fått höra att jag ska ta i honom ordentligt, vilket inte heller har hjälpt eftersom det triggar honom och han tar det som bus. Kanske har jag inte varit "hård" nog men jag tycker inte att jag kan vara hårdare.

Ytterligare ett problem är bitande i kopplet och hoppande. Det gör han alltid när vi är på väg hemåt och ibland även på promenaden. Jag har fått samma tips där; att dels nonchalera och dels ta tag i honom. Inget har hjälpt.

Av en ren tillfällighet märkte jag vad som hjälpte i båda ovanstående situationer och det var så löjligt, skrattretande enkelt, att jag nästan kände mig dum. Vid ett tillfälle då han verkligen gick igång med kopplet, hoppade och studsade, drog och även bet i byxbenet, i vantar etc och jag kände mig helt oförmögen att få honom att sluta, sa jag bara spontant: "Sitt". Och vad hände? Jo, Lipton släppte kopplet, satte sig framför mig och tog kontakt.

Åtta av tio gånger får jag honom att sluta valla mig över gator och sluta leka med kopplet genom att helt enkelt säga åt honom att sätta sig. Han får sitta och ta kontakt innan vi går över en gata och det fungerar hur bra som helst.

Så löjligt enkelt var det att åtgärda de här problemen som jag har brottats med. Jag känner mig riktigt dum.

2 kommentarer:

  1. Smart tycker jag, du kom ju på knepet alldeles själv. ;)

    SvaraRadera
  2. Jag kom inte på det alls. Det var bara av misstag jag märkte vad som hjälpte. :)

    SvaraRadera