måndag 3 oktober 2011

Jag och Lipton, Lipton och jag

Matilda var inte pigg idag och jag fick ta valpkursen med Lipton. Dessutom kommer jag att få ta den varje onsdag eftersom Matilda har fått praktik hos en instruktör med privata hundkurser. Jag kan väl säga att det gick sämre med kontaktövningarna än det har gjort med Matilda och Lipton och även sämre än det har gjort för mig, när jag tränat honom här hemma. I ena fickan hade jag en tub mjukost och i den andra smågodis, "träningsgodis", som jag köpte på Arken Zoo igår. Lipton flackade med blicken från ficka till ficka och jag fick bara en snabb blick av honom däremellan. I alla fall till en början. Det gick bättre med tiden men jag tror att det är bättre med korv. Eller köttbullar. Lipton kände doften av både korv och köttbullar när vi gick slalom mellan de andra kursdeltagarna och satte nosen i vädret för att vända åt det hållet. När jag sedan fick kontakt med honom, studsade han. Och studsade. Och studsade.

Inkallningen gick hur bra som helst och jag blev så glad att se att Lipton inte visade det minsta rädsla när vi tränade inkallning med alla de andra deltagarna och endast en valp i taget. Han gick (eller sprang) fram till var och en av de andra mattarna och hussarna. Vid den övningen satt de andra valparna i bilarna. Alla utom Lipton eftersom han endast har ett säkerhetsbälte. De andra har burar. Stackars Lipton som har så oförståndig matte (men jag tänkte att han liksom skulle känna sig ensam i en bur... Nu vet jag bättre) Jag ville inte sätta fast honom i bilbältet, ensam i bilen ikväll. Nu blir det till att skaffa bur istället. Bra många fler fördelar med bur. :)

2 kommentarer:

  1. Vad får matte för godis när hon gör rätt?

    SvaraRadera
  2. Matte får lycka i belöning när hon gör rätt. :)

    SvaraRadera