söndag 23 oktober 2011

Dagarna med Lipton

Lipton och jag spenderar den mesta tiden tillsammans eftersom jag är hemma med honom (och katterna) om dagarna. Egentligen är det meningen att jag ska skriva men det får ligga på is så länge. I och för sig sover Lipton en del men då är det alltid annat som måste göras. Tillvaron har blivit mycket lugnare utan kattungar i huset och jag tror att det är lika skönt för kattungarna som för Lipton att den busiga tiden här är över.

Våra dagar ser ungefär ut så här:

Morgonpromenad där vi tränar en hel del kontakt. Lipton får alltid några nya intryck.

När vi kommer hem är det lek och bus en stund innan Lipton somnar.

Han sover drygt en timme och därefter går vi ut en kort sväng. När vi kommer in brukar jag göra lite sökövningar med honom då jag gömmer "godis" (Frolic) lite här och var i huset. Ibland använder jag tre pappersmuggar, lägger Frolic eller torrfoder under en av dem, och Lipton hittar förstås alltid rätt mugg genast. Ibland gömmer jag leksaker.

Jag tränar lite "sitt", "stanna" etc och ibland lite "tricks". Just nu håller vi på med "rulla runt".

Jag försöker sedan få honom att lära sig vara lite självständig och det går bra. Han tuggar på någon tuggknut, leker lite för sig själv etc.

Därefter en kort sväng ut innan han somnar igen.

När Matilda kommer hem från skolan brukar han följa med henne till hennes pojkvän, där det finns två hundar.

Efter de besöken sover Lipton länge.

På kvällen är det lite kontaktträning och bus igen.

I november ska vi få lära oss att lägga spår på valpkursen. Säkert blir det en hel del spårövningar efter det. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar