tisdag 14 februari 2012

Ett "litet" problem

Lipton är duktig och allt går bara bättre och bättre med honom. Han är en otroligt mysig hund - men ett problem har dykt upp.

Jag går för det mesta ensam med honom på promenader. Ibland går jag med någon annan hundägare och hund och det fungerar bra. Hundmöten går bra. Ibland får han hälsa på andra hundar (om vi känner hunden ifråga) och ibland får jag all kontakt med honom medan vi passerar en mötande hund. Kontakt får jag med honom genast då jag vill ha den. Han är otroligt duktig där.

Däremot fungerar det inte alls när någon i familjen går med. Då ska Lipton valla den andra (lilltjejen eller Kenneth) och det finns ingenting, absolut ingenting som gör att jag får kontakt med honom sådana gånger. Inte det godaste godis, inget av mina "tricks" för att påkalla hans uppmärksamhet. Han är totalt besatt av att valla den andra personen, sliter och drar i kopplet, biter den andra personen i benen. Jag får ingen som helst kontroll över honom. Skiljs vi sedan från den andra personen, får Lipton en väldig separationsångest.

Lipton är 8 månader nu. Kanske är det här också en mognadsgrej som mycket annat har varit. Jag vet inte om jag ska vänta eller vända mig till någon kunnig person om råd nu. Just i den situationen är jag helt handfallen. Inget som brukar fungera på Lipton, fungerar vid sådana tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar