lördag 13 augusti 2011

Nätterna

Liptons första nätter hos oss, ställde jag klockan på halv ett och halv fem för att jag skulle gå ut med honom. Varje gång vi hade varit ut, var han så pigg och busig att det inte blev något sova av alls. En, två eller tre nätter klarar man utan sömn men snart var jag så trött att jag var som ett tomt skal. Jag bestämde mig för att istället lägga ut tidningar på golvet och det fungerar faktiskt mycket bättre. Lipton gör på tidningarna, kommer upp till mig i sängen igen och sover vidare. Han hinner aldrig bli pigg och busig under den tiden och jag tror faktiskt inte att det har någon betydelse för framtida rumsrenhet; tror inte att han kommer att göra på golvet på nätterna som vuxen då han ju får rejäla promenader och rastningar innan läggdags.

Jag vet att många anser att en valp inte ska sova i sängen; att man istället ordnar en natthage eller har valpen i bur nattetid. Lipton är enormt beroende av närhet och jag vill ge honom den närheten. Han lägger sin haka på min hals innan han somnar och jag vet inte om jag har rätt men jag antar att det är för att han känner min puls och att det är lugnande (?).

Kanske har jag helt fel men det är så mysigt och jag har förstås ingenting emot det. Tvärtom. :)


3 kommentarer:

  1. Jag tycker du gör helt rätt! Både vad det gäller tidningar och närhet.
    Båda våra hundar blev torra så snabbt med den metoden. Att gå ut mitt i natten kan ju som sagt leda till att sömnen kommer ur rytmen både för valp och husse/matte.
    Vår Roxy har en skön bädd bredvid vår säng som hon älskar men hon sover gärna delar av natten mellan oss eller i fotändan av sängen. Hon gör sig så liiiiten och kryper ihop så jag tycker bara det är mysigt.

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt med Roxy i sängen. :) Jag hade alltid Lillebror hos mig om nätterna - och nu Lipton. Jag tror också att de blir lika rumsrena med tidningar om nätterna och så mår vi bättre båda två när vi får ordentligt med sömn. :)

    SvaraRadera
  3. Har för lite erfarenhet av hundvalpar men det låter ju mysigt med en liten klump i sängen. Gå du på din magkänsla, det blir ju oftast bäst så! :) *kram*

    SvaraRadera