tisdag 28 augusti 2012

Agility

Förra måndagen började agilitykursen. Matilda var på semester i Alanya och jag skulle gå kursens två första tillfällen. Så klart hade jag inget emot det alls. :)

Det började inte bra vid första kurstillfället. Jag raserade ett hinder framför Lipton. Jag gjorde det inte bara en gång. Två gånger stötte jag i hinderstöden, det rasslade till och hindren föll. Lipton blev rädd och vägrade hoppa. Varje gång valde han att springa på sidan av hindren. Tog vi bort bommarna, sprang han i alla fall genom hinderstöden, han sprang över bommar som låg på marken men hoppa hinder... Nej, där gick gränsen för honom. Tunneln, den korta varianten, var inga problem.

Det andra kurstillfället missade vi. En av våra katthonor kom i löp och vi fick lov att hämta hem en hane från Arboga. Jag ville inte lämna katterna utan uppsikt och avbokade alltså agilitykursen.

Igår var det meningen att Matilda skulle ha gått kursen för första gången men hon kom hem sjuk (förmodligen av luftkonditioneringen på hotellrummet) och än en gång åkte jag dit
 med Lipton.

Den här gången gick det bra. Till en början var Lipton skeptisk till hindren men efter en stund var falukorvsbitarna så lockande att han glömde bort sin rädsla. När vi åkte hem hade han hoppat alla hinder, hoppat däckhindret, klättrat upp och ner från A-hindret, sprungit genom den långa tunneln, gått slalom och varit så otroligt duktig.

Imorgon, onsdag, är det dags igen. Matilda ligger däckad och vi får se om hon piggar på sig eller om det blir Lipton och jag även denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar