tisdag 22 maj 2012

Lydnadskursen

Vilken tur vi har som får gå på en otroligt bra lydnadskurs. Lipton (och alla hundar som är med) har gjort otroliga framsteg. Det är en fröjd att gå promenader med Lipton nu. En enorm skillnad sedan tidigare tack vare de superduktiga instruktörerna som har en individuell plan för varje hund och som har så många bra tips och råd att dela med sig av.

Det tips vi fick om t ex drag i kopplet var att vi skulle överraska Lipton under promenaden och belöna med både godis, leksaker och ibland bara beröm. Det fungerade - mer än bra! Lipton tar kontakt hela tiden och väntar på överraskningarna. Ibland, när jag t ex tappar koncentrationen eller han känner lukten av en löptik, kan han dra till i kopplet men då är det bara att backa och fånga upp honom igen. Det är så otroligt kul!

5 kommentarer:

  1. Jag träffade honom igår och han skällde ingenting den här gången. Det var bra för hundskall skräller så hemskt i min öron. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi... Findus, lova att inte tala om det för din matte men det var henne jag skällde på. Jag förstod inte varför hon satt på huk och tittade på mig. Jag gillar nämligen katter och skäller aldrig på er. Inte jagar jag er heller. Sedan var det ju den där hunden i trädgården som skällde. Jag skäller ofta förebyggande när jag går där. Jag är ingen skällig hund. Egentligen. ;) /Lipton

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jaha... då förstår jag. ;) Matte satt på huk för att vi gosar alltid just där på gatan och jag ska rulla mig på asfalten. Den där lilla hunden och jag är nästan kompisar; vi brukar småsnacka genom grinden. Hon bor ihop med min syster. Hoppas vi ses snart igen. Mrf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi träffas säkert snart igen. :)

      Radera